Een bouwdepot bij je verbouwing, hoe werkt dat?

Als je een woning koopt, bestaat er een grote kans dat je het een en ander wilt verbouwen. Om dit te financieren heb je soms een bouwdepot nodig. Maar hoe werkt zo’n depot en wat kun je ermee? In dit artikel leggen we je het uit.

Het opstarten van het bouwdepot

Als je jouw hypotheek inclusief bouwdepot aanvraagt, wordt je (toekomstige) woning getaxeerd. Hierbij stelt de taxateur de waarde van je woning vast voor en ná de verbouwing. Daarnaast vul jij een verbouwingsspecificatie in, waarop je alle - op dat moment bekende - kostenposten vermeldt. Aan de hand van zowel je specificatie als de taxatie keurt de hypotheekaanbieder je aanvraag voor een bouwdepot al dan niet goed.

Zodra jij je handtekening op de hypotheekakte hebt gezet, wordt het afgesproken deel van de hypotheek in een bouwdepot geplaatst. Dit is een losse rekening, waar jij later - in delen - de rekeningen van de aannemer of de materialen van betaalt.

De facturen laten uitbetalen

Je laat je facturen betalen uit het bouwdepot via een declaratie. Je vult hiervoor een speciaal formulier in op de website van je geldverstrekker. Daarnaast lever je het bijbehorende factuur aan, als bewijs. Let op: op het factuur moet een KvK-nummer of BTW-nummer staan van het betreffende bedrijf. Ook als je een kassabon wilt declareren.

Je mag in principe alle materiële- en loonkosten declareren die verbonden zijn met de verbouwing. Je mag echter geen roerende zaken declareren. Denk hierbij aan gereedschap, meubels of lampen.

De controle van je geldverstrekker

Je hypotheekaanbieder heeft een speciaal declaratieformulier waarmee jij jouw facturen kan declareren. Op dit formulier staat een speciale code. Hiermee onderscheid de hypotheekaanbieder de verschillende kostenposten die jij kan declareren, zoals de keuken of badkamer. Zo kan er gecheckt worden of de uitgevoerde werkzaamheden - waar jij geld voor wilt ontvangen - overeenkomen met het oorspronkelijke plan waarvoor het depot is afgegeven.

Als iets wijzigt tijdens de verbouwing

Kleine wijzigingen zijn toegestaan als je kosten wilt declareren. Als je bijvoorbeeld op de verbouwingsspecificatie € 5.000 hebt ingevuld voor je keuken, maar de uiteindelijke factuur komt op € 5.100, kun je dit gewoon declareren. Je mag echter niet van tevoren opgegeven plannen in z’n geheel niet uitvoeren, of voor een veel hoger of lager bedrag. Als er onverhoopt iets groots wijzigt tijdens je verbouwing, kun je het best even contact opnemen met de hypotheekaanbieder om de opties te bespreken.

De beëindiging van je bouwdepot

Je bouwdepot kan om drie redenen sluiten.

Heb je nog een paar euro in je depot en ontvang je nog een factuur? Je kan deze declareren, maar de hypotheekaanbieder keert echt alleen het geld uit dat nog in het depot zit. De rest zul je zelf moeten betalen.

Meer informatie over de taxatie

Dat is kort samengevat hoe een bouwdepot werkt. Ben je benieuwd hoe die taxatie in zijn werk gaat? Download dan ons gratis e-book ‘Taxatie’. Hierin lees je:

-       wat een taxatie inhoudt;

-       hoe de taxateur de waarde bepaalt;

-       hoe je een geschikte taxateur vindt.

MEER INFO NODIG?! HEBBEN WE!

Wil je meer lezen over hoe het aankoop- of verkoopproces van een huis precies werkt? Dat lees je hier en hier.

Ben je concreet op zoek naar jouw droomhuis en weet je al waar je wil kijken? Bekijk dan ons unieke woningaanbod!

Droomhuis betalen? Doe dan gratis en vrijblijvend de Jumba Woonscan! Binnen 1 minuut weet je waar je aan toe bent.

Loop je in jouw woningzoektocht vast op een financiële vraag over jouw situatie? Stel hem vrijblijvend via een van onze partners en zij helpen je gelijk verder op weg!